hemsida dator

DigitalHappn

Få din hemsida att synas på Google

Vikten av att synas på Google

Att synas högt upp i Googles sökresultat är extremt värdefullt för att driva trafik till en hemsida, speciellt ifall man konkurrerar om platserna på första sidan. För att ha en chans att toppa sökresultatet måste det finnas ett långsiktigt arbete med sökmotoroptimering. Arbetet går delvis ut på att optimera hemsidans innehåll för olika sökord som man vill synas för. 

Att synas på de övre platserna i Googles sökresultat betyder inte alltid att man driver in mängder av trafik till en hemsida. Optimerar man en sida efter sökord eller fraser som har en liten mängd sökvolym kommer trafiken in till sidan vara lika låg. Med det sagt så kan man inte bara välja det sökord med mest sökvolym och utgå från att det ska öka trafiken. Att synas högst upp för de sökord med hög sökvolym är såklart något man bör sträva efter men som tidigare nämnt så krävs ett kontinuerligt och långsiktigt arbete med sökmotoroptimering för att lyckas med detta. 

Men vad skulle en större mängd trafik in till hemsidan egentligen betyda för ett företag?

Alla företag har olika mål med sin hemsida beroende på vilken typ av verksamhet som bedrivs. En e-handelssida vill ha en ökad försäljning genom en ökad konvertering medan det primära målet för en blogg kan vara att informera och upplysa om olika saker. Oavsett vad så kommer en ökad mängd trafik bidra till ett uppfyllande av olika mål inom verksamheten om hemsidan är anpassad efter vad besökaren vill se.

Hur får man en hemsida att synas på Google?

Vart börjar man och hur mycket arbetet krävs för att uppnå dessa resultat?

När en hemsida väl har indexerats, är online och är synlig för offentligheten har den möjlighet att hittas i sökresultatet på sökord som användare letar information kring. Att placera sig på första sidan i sökresultatet däremot kräver som tidigare nämnt, ett gediget arbete och bör vara en del av en verksamhets strategiska planer sålänge man vill driva trafik till sin hemsida. 

Innan man börjar med själva arbetet för att synas på Google behöver man ha klart för sig vilka mål man har med hemsidan och hur mycket tid och pengar man är redo att investera. Nedan listas och förklaras tre metoder man kan använda sig av för topplaceringar på Google:

  • Organisk synlighet
  • Google annonsering
  • Google My business

Organisk synlighet

En hemsida utan ett arbete med sökmotoroptimering kan liknas med att springa ett maraton utan att ha tränat inför det, de uppsatta målen kommer med största sannolikhet fallera. Med en optimerad hemsida kan man på ett kostnadsfritt sätt slå sig in i Googles organiska sökresultat där varje sida presenteras med en titel och meta beskrivning.

organiskt sokresultat

Här har alla webbplatser samma förutsättningar att konkurrera om topplaceringar. Det man själv behöver investera är sin tid, och det är många timmars arbete i veckan som krävs för att skapa en konkurrenskraftig hemsida. Har man inte tiden eller kunskapen som krävs bör man istället ta hjälp av exempelvis en byrå med specialister inom ämnet som garanterar att arbetet sköts ordentligt för maximalt resultat. 

Läs mer om hur vi på DigitalHappn arbetar med sökmotoroptimering och kontakta gärna oss för att inleda ett arbete tillsammans. 

Google annonsering

Google annonsering eller Google ads är betalda annonser och de hemsidor som använder sig av detta syns både innan och efter de organiska sökresultaten på varje sida. Dessa annonser är markerade med “ADs” eller “Annons”. Detta tillvägagångssätt för att ta sig till toppen av Googles sökresultat kräver ett investerat kapital, motsatsen till den organiska synligheten. Man betalar för varje gång någon klickar på en annons. Kostnaden per klick avgörs av konkurrensen för det aktuella sökordet eller sökfrasen och det kan därför snabbt bli väldigt dyrt att annonsera i de mest konkurrenskraftiga områdena.

google ads layout

Hur hamnar man högst upp bland annonserna?

Som tidigare nämnt så kan en annons ta plats över eller under det organiska sökresultatet på en sida. Risken finns också att annonserna inte ens hamnar på första sidan, utan sida 2 och bakåt. Google vill alltid leverera de bästa sidorna först och säkerställer därför att resultatsidan för annonsen är kvalitativ och relevant för sökordet. Denna kvalitetsmätning kallas för quality score och är i praktiken ett dynamiskt värde mellan 1-10 som Google använder sig av. 

Det är inte alltid den annonsören som är villig att betala mest för ett klick på sin annons som visas överst. Google AdRank är en metod som Google använder sig av för att sammanställa en resultatsidas chans för hög placering. Denna metod består och styrs av två faktorer, hur bra annonsen matchar (quality score) men också det maxbud man är villig att betala för sökordet. 

Google My Business

Utöver att sökmotoroptimera en hemsida eller använda sig av annonsering på Google kan man ranka och synas på Google genom deras egna plattformar. Det mest effektiva sättet är Google My Business (GMB) vilket är en plattform där företag kan beskriva sin verksamhet genom korta företagspresentationer. 

Dessa presentationer kommer bland annat tydliggöra för användaren, företagets alla kontaktuppgifter och en kort lista av verksamhetens huvudområden. Dessa profiler visas höger om sökresultatet på en dator….

google my business datorvy

…. eller högst upp för mobila enheter. 

google my business mobilvy

 

Alla företag som har en avsikt att synas på Google och nå ut till potentiella kunder bör skapa en profil i Google My Business. Att skapa en profil är väldigt enkelt och helt kostnadsfritt. Den information man bör ha med sig vid skapandet av en profil är bland annat: 

  • Företagets kontaktuppgifter 
  • Verksamhetens huvudområden
  • Länk till företagets webbplats
  • Lägga till verksamhetens öppettider
  • Lägga till företagets produkter och tjänster
  • Ladda upp högkvalitativa bilder

Öka din digitala närvaro med DigitalHappn

Behöver du hjälp med att utföra en sökordsanalys och öka synligheten på Google?

Tveka inte på att hör av dig till oss på DigitalHappn! Ring oss på 073 – 075 77 33 eller skicka iväg ett mejl till
info@digitalhappn.se.

Ta del av vår kostnadsfria
SEO-analys av din hemsida