Sökmotoroptimering, Annonsering

Ökad omsättning med 229% inom E-handeln med hjälp av SEO och annonsering

Introduktion

Resultat efter 3,5 månader

  • Ökning i antal sökord: 335%
  • Ökning i impressions: 401%
  • Ökning i organisk trafik 287%
  • Ökad omsättning inom E-handeln: 229%

Under våren 2022 inledde DigitalHappn ett arbete med BoH Living för att få fart på deras E-handel. Detta innebar visuell uppdatering av webbplatsen med ett fokus på konvertering, förbättring av den nuvarande SEO situationen och annonsering på Google och sociala medier. 

Deras målsättning var att öka sin digitala närvaro, öka sin organiska och betalda trafik till sin webbplats och med det öka sina konverteringar i form av sälj.

Nedan kan du läsa vilka BoH Living är, hur vi utformade en skräddarsydd strategi för deras situation och vilket resultat det har genererat fram tills idag.

BoH Living

BoH Living är en E-handel inom inredning, mode och accessoarer med en fysisk butik i Mjölby, Östergötland. Deras vision är att det ska finnas något för alla tillfällen hos BoH Living. Från fina och prisvärda inredningsdetaljer till husets alla rum och mode till alla olika sorters tillfällen - såsom en dag på stranden, festligheter och myskläder för hemmet.

Skräddarsydd strategi

Efter en granskning av BoH Livings dåvarande SEO-situation och i kombination med deras vision och målsättning, kunde vi identifiera ett flertal huvudområden att fokusera på. Det landade i en prioritet med teknisk SEO och konverteringsoptimering, samt annonsering i Google och sociala medier som påbörjades i juni månad.

Teknisk SEO

För att ha möjlighet att hamna i Googles sökresultat krävs det att en undersida behöver kunna bli indexerad av Googles sökrobotar. En stor del av webbplatsens undersidor hade problem med att bli indexerade och därav låg vårt första fokus på att åtgärda detta problem. Genom att optimera den tekniska SEO såg vi goda resultat på kort tid att många undersidor blev indexerade. 

Detta är en stor bidragande faktor i kombination med sökordsanalys hur vi kunde få BoH Living att öka antalet sökord från 151 st till 496 st på kort tid.

Konverteringsoptimering

Att ha de bästa förutsättningarna för konvertering är en självklarhet för varje E-handel idag. Därav ansåg vi att ett det behövdes en visuell uppdatering och starkare call-to-actions på startsida, kollektionssidor och produktsidor för att göra hemsidan vänligare för konvertering. 

Resultat efter 3,5 månader

Genom drastiskt förbättring av hemsidans SEO-situation och vänlighet mot konvertering, samt påbörjat en resa inom digital annonsering i juni månad, har det gett goda resultat med en ökad omsättning inom E-handeln med 229%.

Detta är ett resultat av en stor ökning antal sökord med 335% där inget sökord var placerad i topp 10 i Googles sökresultat när vi ingick i ett samarbete. Idag är 24 sökord placerade i topp 10 i sökresultatet och enligt vår analys och data ser det ut att fortsätta växa stadigt med tiden.

I och med att antalet sökord och antalet högre placeringar har ökat så har impressions och den organiska trafiken ökat som en naturlig påföljd med 401% och respektive 287%.  

  • Ökning i antal sökord: 335%
  • Ökning i impressions: 401%
  • Ökning i organisk trafik 287%
  • Ökad omsättning inom E-handeln: 229%