Att synas och vara aktiv på sociala medier kan i många fall vara en utmaning då tiden eller kunskapen inte räcker till. Samtidigt som man ser stora möjligheter med vilken nytta det kan leda till. Företag har på senare tid sett enorma fördelar med att synas på sociala medier med syfte att marknadsföra sig.
Under 2021 hade hela 95 procent av den svenska befolkningen använt sig av av sociala medier på varierande plattformar. Dessa plattformar erbjuder stora möjligheter till att bearbeta potentiella kunder och att kunna påverka deras köpresor, både inom B2B och B2C. På så sätt kan du som företag nå ut till rätt målgrupper på rätt plattform där dem faktiskt finns.
Genom att använda sig av sociala medier som en marknadsföringskanal kan det förbättra er varumärkeskännedom, leadsgenerering och därmed öka er försäljning. Att kontinuerligt vara aktiv och därmed synas på sociala medier, bygger du också ett förtroende mot dina nuvarande och potentiella kunder på lång sikt.
Vill du få ytterligare räckvidd i sociala medier är annonsering i form av Social Ads något vi varmt rekommenderar att kombinera den organiska räckvidden med.