Sökmotoroptimering
Uppföljning
Nar man arbetar med sökmotoroptimering och utför en SEO-kampanj är det viktigt att regelbundet analysera och följa upp resultatet för att säkerställa om den uppsatta strategin går i rätt riktning och ger resultat. Med en uppföljning skapar vi underlag till beslut om eventuell justering i en strategi baserat på faktisk data. Utan att analysera och följa upp pågående arbete kommer man troligen inte uppnå önskat resultat då man mer eller mindre jobbar i blindo och får inget kvitto på det man utför.
Vi har nedan listat tre anledningar till att alltid analysera och följa upp en SEO strategi oavsett storlek:
Kvalificerade beslut baserade på data
När man investerar i ett långsiktigt arbete med SEO vill man säkerställa att den uppsatta kampanjen kommer att genera ett önskat resultat. Det gör man genom att följa upp det nuvarande arbete med SEO och analysera olika sorters data. Skulle arbetet inte ge önskad effekt är det viktigt att ta reda på vad som behöver förbättras. Då är det fördelaktigt att använda sig av tillgänglig data och utefter det ta kvalificerade beslut istället för att behöva testa sig fram till förbättring av nuvarande strategi. Med en väl genomförd uppföljning sparar man både tid och pengar som istället kan läggas på ytterligare förbättringar av ens arbete med SEO.
Skapa en djupare förståelse av sin målgrupp
Oavsett om målet med SEO är att ökad försäljning, ökad organisk trafik eller ökad antal konverteringar så är det viktigt att förstå sin målgrupp. Att ha en god kännedom om sin målgrupp skapar förutsättningar för att ta bra beslut gällande integreringen med användarna på webbplatsen. Skapar man en strategi med målgruppens integration i åtanke kommer det bidra till att uppfylla målet med SEO betydligt snabbare.
Man får en uppfattning av vad som fungerar i arbetet
Att veta vilka optimeringar som fungerar i en SEO-kampanj är otroligt viktigt för det fortsatta arbetet. När man vet vad som fungerar kan man effektivt anpassa arbetet efter det som faktiskt visar resultat. Det ger även en indikation på vad som skiljer sig åt från det som inte ger lika bra resultat och vad det kan bero på.
Vilken data bör jag analysera och följa upp?
Det kan vara svårt att veta vilka mätvärden man bör analysera djupare i beroende på situation för och målsättning. De finns ett par mätvärden som kan ge dig nyttig information kring arbetet med oavsett situation.
Organisk trafik
Den mest relevanta och övergripande data om hur arbetet med SEO går är den organiska trafiken. Den organiska trafiken visar hur stor andel av besökarna på din webbplats kommer från Googles sökresultat. Det är just den här trafiken man optimerar för och är ett av de mest huvudsakliga målen med SEO. Med den informationen kan man lättare förstå sig på vilka sidor som driver trafik och vilka sidor man bör fokusera extra på.
Sökord
När man arbetar med SEO så strävar man efter att få webbplatsens sidor att ranka för olika sökord. Varje sida har ett primärt sökord som man vill synas för. Därför är det viktigt att följa upp detta och förstå om man gjort tillräckligt för att kunna konkurrera i Googles sökresultat. Utefter det kan man anpassa sina tidigare strategier för ett bättre resultat.
Backlinkprofil
En stor del i arbetet med SEO handlar om att skapa en vinnande strategi för länkbygge. Att följa upp resultatet av sin backlinkprofil gör att man vet vilka sidor som folk vill länka till men också sättet man marknadsför sitt content. Att då skapa sig en bild av vad som fungerar ligger till grund för att bygga vidare på den vinnande taktiken istället för att fortsätta med något som kanske inte fungerar alls.
Vill du förbättra din digitala situation och lönsamhet?
Tveka inte på att höra av dig till oss för att hitta en skräddarsydd lösning.